söndag 15 september 2013

Kåldolmar Paleo

I veckan har jag tänkt mig äta kåldolmar - jag älskar alla kålrätter och särskilt kåldolmar. Här kommer ett recept jag tror kan bli riktigt gott. Har inte provat det ännu, tänker att det nog behöver kryddas lite mer än vad som anges - ta receptet som en inspiration - det kommer jag göra :)


1 kg Vitkål
750 gram Köttfärs nötfärs högst 10% fett
1,0 st gul lök
2,0 st råa ägg
1,0 burk Krossade tomater
1,0 klyfta vitlök
0,5 tsk svartpeppar
1,0 tsk oregano
1,0 msk Olivolja

Gör så här:
1. Skölj kålen och skala av bladen. Ånga bladen i några min tills de blir mjuka.
2. Blanda de övriga ingredienserna. Fyll varje kålblad med köttfärsröra och rulla ihop till dolmar.
3. Lägg dolmarna i en ugnsfast form. Baka i ugnen i 60 min på 175 grader.


MUMS

1 kommentar: