onsdag 7 augusti 2013

Om mina slutsatser av vårens Whole30

Idag har jag mått riktigt dåligt i magen. Mina små avsteg (i form av vin och annat gott) har inte gjort några plus på vågen men minus i magsäcken. Så istället för att vänta på att nästa vecka börjar och med det min start av Whole30, så tror jag att jag börjar nu.

Här kommer inlägg från bloggen tidigare i våras, där jag funderar över viktminskningen som tog ny fart när jag drog igång med Whole30.

Längre ner i texten hittar du vad man får äta i Whole30.
-----------------------------------
Även om Paleo inte enbart handlar om att gå ner i vikt, utan om att äta så rent som möjligt och på så sätt dämpa/göra slut med ev. pågående inflammationer i kroppen och om att lägga om livsstil -  så måste jag få reflektera om just vikten. 

Kroppen reagerade snabbt på kostomställningen i januari och släppte inom loppet av bara några veckor fem kilo. Därefter har det sakta men säkert ramlat av ett hekto här och ett hekto där. 

Under den tiden har jag ätit mycket grönsaker, fisk, skaldjur, kött, kyckling, korvar, frukt, bär, nötter, frön, youghurt, olivolja, kokosolja, kokoschips och ostar. Jag har även druckit rödvin när jag så önskat.

När jag landade på minus 7,5 stod jag still. I två månader. Jag har inte tänkt "nej nu lägger jag ner detta" men jag har förundrats över hur vikten verkade ha hittat sin vikt och känt en liten gnagande frustration ändå trots allt. 8 kilo minus var delresultatet när jag började whole30. Nu har jag kört en vecka. 
Hållt nollan - dvs inte gjort några avsteg utan ätit enligt plan. 
Den har bestått i:
-Ät så mycket grönt du vill. Av allt. Så mycket olika färger som möjligt. Ekologiskt så långt det är möjligt. 
-Ät rikligt med protein i form av fisk och fågel. Gärna ett eller två ägg om dagen. Ekologisk. 
- Få i dig fett - olivolja, kokosolja, oliver, chiliflakes, avokado (en hel om dagen)
-Ät 1-2 frukter om dagen. Välj hellre bär. Ekologiskt. 
-Dra ner på nötter och frön. Ta en nöt istället för tre. Oftast räcker det för att få energi igen. Jag lovar!

Uteslut:
Alkohol
Mjölkprodukter 

Typ så. 

Första veckans viktresultat: -2,4 kilo!!

Totalt: -10,4 kilo. 

Jag är så oerhört tacksam över Paleo. 

Och jag förstår egentligen ingenting. Jag äter bra. Jättebra och gott. Och mår bra!
Är inte hungrig. Ingen huvudvärk. Bajsar varje dag. Och som om det inte är nog. 
Jag går ner i vikt oxå :)

Tack. 
Och tack för att du hänger med mig. 
---
Jag kommer att dokumentera mina dagar på www.paleohososs.blogspot.se

Hoppas vi ses där!

och du - häng på :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar