tisdag 2 juli 2013

Bröd av kokosmjöl - min tolkning

Igår fick jag tummen ur och bakade mig ett bröd. Det var länge sedan sist. Och som vanligt när det gäller bröd, bakning och recept är det som om jag inte riktigt fungerar. Jag gör ALLTID fel - ofta för att jag inte ger mig till tåls och verkligen LÄSER receptets alla olika steg - utan tolkar in i vilken ordning saker och ting ska göras. När det handlar om att dela på torrt och vått är ett annat klassiskt exempel. Nåväl. Igår klarade jag det sistnämnda, men lyckades ändå misstolka Under Vårt taks recept rejält. Inget fel på författaren av receptet :) - utan jag har en skruv lös när det gäller bakning.

Så om du vill ha ett bröd av typen formfranska (vitt) klicka här >> så kommer du till Under vårt taks recept. Men söker du ett bröd med lite frön I SJÄLVA BRÖDET och inte runt om - ja då kan du gärna läsa vidare :)

6 ägg
75 g smält smör
1 dl kokosmjöl
1 msk psylliumfröskal (fiberhusk)
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
1 dl pumpafrön, linfrön och solrosfrön (eller vilka frön du önskar)

Vispa äggen tjockt och pösigt. Smält smöret och låt svalna. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Pensla en form med lite av det smälta smöret. Blanda ner mjölet i de vispade äggen och rör sen i smöret. Blanda väl och kleta ut smeten, som inte är särskilt rinnig. Fina till överdelen av brödet genom att ta en sked och släta ut – doppa skeden i kallt vatten för att göra det så smidigt som möjligt.
Grädda på 175° i 25 minuter. Låt svalna. Skär upp i skivor och frys in i frysen. Ta sedan ut önskat antal skivor med hjälp av kniv så lossnar de fin-fint.
Rosta och lägg på dina pålägg.


Jag fick ut små skivor av brödet och tog tre stycken till frukost, tänkte att det skulle motsvara en skiva vanligt bröd. Jag har inte fått i mig den sista skivan - brödet är väldigt kompakt/matigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar