tisdag 21 maj 2013

Dag 29 - whole30 - snart i mål och tankar om det

Ja, imorgon går jag i mål med Whole30 - en 30-dagars utmaning inom  Paleoläran. 

Det har gått förvånansvärt bra. 

Jag är inte så säker på att jag ändrar så mycket i mitt kostinnehåll när utmaningen är över. Möjligtvis lite grekisk yoghurt och absolut någon ytterligare frukt. Och gärna en god ost ibland. Men annars tycker jag att det funkar. 

Viktmässigt så tappade jag tre kilo. Vilket är helt ok. 
Och kroppsmässigt har jag tappat desto mer centimetrar och det är  fantastiskt! Se nedan. 
Jag vet att man säger att Whole30 "tightens the body" men trodde aldrig att det skulle vara så tydligt. 

Den här resan har gett mig lite insikter om hur jag har förhållit mig till viktminskning och renlevnad tidigare. Jag har sett det som ett projekt, där det tydligt har funnits en start och ett slut. Där jag mentalt levt i ett vaccum för att lyckas med projektet. 

Där jag tänkt "när det här är över, då...." Detta har inte gett mig energi varken under eller efter mitt projekt har avslutats. Jag känner att jag egentligen inte har lärt mig så mycket nytt om mig själv, fysiskt eller psykiskt, utan jag är den samma i en främmande miljö. En gäst i ett land av hälsosamt tillstånd* -som snart ska åka hem.

Den här gången är det annorlunda. 
Jag har insett att jag tål gluten dåligt vilket gör att jag behöver hitta livslång strategi för att få må bra. Jag har fått en fysisk styrka som är svår att byta bort mot alternativet. 
Och jag kan äta och dricka det mesta som jag tycker är gott. 
Det går ingen nöd på mig. 
Jag känner i kroppen hur gott min mat gör mig. Hur jag slipper bli proppmätt. Ej heller dåsig. 

Whole30 var ett projekt. Men när det är slut är jag kvar i Paleo. Paleo som gör mig frisk och stark. Jag har hittat hem. 
 
05-maj20-majtotalt:
stuss61,5-7,5
höft45-9
midja54-9
bröst23-5



* min kosthållning tidigare har oxå varit hälsosam om du ser till varje ingrediens på tallriken, men jag har ätit alldeles för stora portioner och haft alldeles för lätt att säga ok till döttrarna när de var snackssugna.

6 kommentarer:

  1. å jösses vad centimeter du har tappat!
    Härligt jobbat!
    Kanske borde jag med testa denna kost,
    men just nu är det bara soppor som gäller, jag kör hårt på Itrim just nu för att tappa vikt!
    -10 kg sen i slutet av mars!
    Känns så skönt...
    Kramen på dig tjejen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra där Camilla!! Ja välkommen till Paleo när du är klar med ditt :)

      Radera
  2. Så skönt att ha hittat hem.
    Det är ju lite samma lika jag resonerat, att jag är känslig mot socker och det är inte en diet som tar slut när jag någon gång når min målvikt, utan måste fortsätta för resten av livet.
    Ska titta mer på Paleo inför min omstart med LCHF som blir så fort min semestermage mår bättre... Just nu lever jag på Proviva...

    SvaraRadera
    Svar
    1. å ta hand om magen Chrissan :( tack för dina rader

      Radera
  3. Vad härligt att du hittat nåt som passar dig, och att du mår bra!!

    SvaraRadera