torsdag 9 maj 2013

Dag 18 - whole30 - om kolhydrater

Intag av kolhydrater höjer kroppens insulinnivåer. Insulin krävs för att transportera näringsämnen, såsom kolhydrater och protein, in i olika celler i kroppen.

Insulinet tar hand om kolhydraterna. Så är det tänkt.

Äter du för mycket kolhydrater - i jakten på att skära ner på fettet och istället väljer "det magra alternativet" (som tyvärr är ofta fyllda med socker istället) och om du inte tränar extremt mycket, pumpar din kropp för mycket insulin och du riskerar att bli insulinresistent. Som insulinresistent tolererar inte kroppen någon mängd av kolhydrater, istället för att forsla näringsämnen till celler, görs kolhydraterna om till kroppsfett.

Och ju mer kroppsfett desto mer resistent.

Som en konsekvens av detta upplever vi att vi aldrig är mätta.

Eftersom vi inte tillgodogör oss näringen som det är tänkt, känner vi oss trötta och suget finns där hela tiden. De flesta kolhydrater vi får i oss är socker eller fruktos - även om vi står över det uppenbara "sockriga" - så finns det i chark, i vissa kycklingfiléer, flingor och i mycket annat av det "hälsosamma vi äter". Vi behöver läsa noggrant på innehållsförteckningen. Och socker/kolhydrater drar igång insulinet.....Vi anar en ond cirkel här.

Jag har valt att inte äta uppenbara sockerfällor och kolhydrater i form av processad mat - så som pasta, bröd, gryn, flingor och godsaker. Jag får i mig kolhydrater genom grönsaker och frukt. Och faktiskt nötter. Jag hade ingen aning att nötter är kolhydratintensiva. Jag är restriktiv (just nu) vad gäller frukten (max 2 om dan) och nötterna och frön (3-4 om dan).

Grönsakerna äter jag så mycket jag vill och har lust på.

2 kommentarer:

  1. Verkligen intressant! Enkelt och svårt på samma gång.
    Det som är riktigt frustrerande är att socker göms i t ex pålägg kyckligfiléer. Mat som egentlige är jättebra blir sååå mycket sämre. Jag har letat skinka utan socker och tillsatsämnen som en galning. Har hittat det på ETT ställe. I en saluhall i Göteborg. Men att det ska vara så svårt?? Man kan ju inte hålla på att åka runt till olika ställen för att handla sin mat, den tiden finns ju inte riktigt.

    För att inte tala om alla E-tillsatser. Blir nästan upprörd av att läsa innehållsförteckningar. Paleo öppnar ögonen men den nya kunskapen gör det inte bara lättare.

    Ha en fin helg!
    Martina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Martina för din kommentar! Nej det finns gränser för hur mycket man kan/vill/orkar. Men även små förändringar till det bättre är bättre än inga :)
      Trevlig helg till dig oxå

      Radera