fredag 5 april 2013

Siffran på vågen säger inget om din hälsa



Vågens siffra du får för dagen säger inte mycket om hur du mår, om hormonernas dagsform, eller hur du smälter maten eller för den delen din inflammatoriska status. Jag har under hela mitt liv haft siffran på vågen som måttet för hur min hälsa är. 

Lägre siffra = må bättre. Högre siffra = sämre hälsa. Utan att reflektera över hur JAG egentligen MÅR! 


Efter mina tre månader med Paleo har jag ju bland annat fått märka hur dåligt jag tål gluten! I och med att jag utesluter gluten helt så märker jag hur bra jag mår och framförallt hur bra mina tarmar och mage mår! Jag har fått i mig gluten (ofrivilligt) vid ett par tillfällen och då känt hur dåligt jag har mått av det! Denna hälsovinst har iofs genererat minus på vågen men som sagt framförallt har mitt inflammatoriska jag minskat och det är jag ännu mer glad över. 

Jag tycker mig också märka att jag inte är lika mycket sjuk och hängig nu för tiden. Jag har stått emot vårens epidemier (ta i trä) och detta tror jag beror på att jag är mindre inflammerad och därmed mindre känslig. 

Ännu en gång – hälsa är egentligen ingenting jag kan läsa av som siffran på vågen utan jag måste checka av andra variabler.

Som en konsekvens av min matomläggning känner jag mig starkare, jag har bättre sömn, är mindre förkyld, tarmarna fungerar som det är tänkt att de ska fungera, jag har inget sug, jag är gladare, klisterfri och känner mig väldigt mycket mera vän med mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar