måndag 29 april 2013

Otrolig effekt!!!

Även om Paleo inte enbart handlar om att gå ner i vikt, utan om att äta så rent som möjligt och på så sätt få ner/göra slut med ev. pågående inflammationer i kroppen, så måste jag få reflektera om just vikten.

När jag drog igång Paleo på allvar i mitten av januari (innan var vi på träningsresa och jag lät mig äta ex. några friterade potatisar varje kväll och en fantastisk kokoskaka när den serverades - men i övrigt var det enligt Paleo) så reagerade kroppen snabbt på kostomställningen och släppte inom loppet av bara några veckor fem kilo.

Därefter har det sakta men säkert ramlat av ett hekto här och ett hekto där.

Under den tiden har jag ätit mycket grönsaker, fisk, skaldjur, kött, kyckling, korvar, frukt, bär, nötter, frön, youghurt, olivolja, kokosolja, kokoschips och ostar. Jag har även druckit rödvin när jag så önskat.

När jag landade på minus 7,5 stod jag still. I två månader. Jag har inte tänkt "nej nu lägger jag ner detta" men jag har förundrats över hur vikten verkade ha hittat sin vikt och känt en liten gnagande frustration ändå trots allt. 8 kilo minus var delresultatet när jag började whole30.

Nu har jag kört en vecka.
Hållt nollan - dvs inte gjort några avsteg utan ätit enligt plan.

Den har bestått i:

Ät så mycket grönt du vill. Av allt. Så mycket olika färger som möjligt. Ekologiskt så långt det är möjligt.

Ät rikligt med protein i form av fisk och fågel. Gärna ett eller två ägg om dagen. Ekologisk.

Få i dig fett - olivolja, kokosolja, oliver, chiliflakes, avokado (en hel om dagen)

Ät 1-2 frukter om dagen. Välj hellre bär. Ekologiskt.

Dra ner på nötter och frön. Ta en nöt istället för tre. Oftast räcker det för att få energi igen. Jag lovar!

Uteslut:
Alkohol
Mjölkprodukter

Typ så.

Första veckans viktresultat: -2,4 kilo!!

Totalt: -10,4 kilo.

Jag är så oerhört tacksam över Paleo.

Och jag förstår egentligen ingenting. Jag äter bra. Jättebra och gott. Och mår bra!
Är inte hungrig. Ingen huvudvärk. Bajsar varje dag. Och som om det inte är nog.
Jag går ner i vikt oxå :)

Tack.
Och tack för att du hänger med mig.

5 kommentarer:

  1. Åh jag blir så avis!! Jag äter ju LCHF. Har ätit helt strikt och inte gjort några avsteg på över 5 veckor. INTE ETT KILO HAR GÅTT NER!! Nu har jag beställt en sån där detoxdryck som ska rensa ur systemet. Och tänkte äta som du beskriver ovan. Det vore väl själva fan om inte min kropp skulle släppa något kilo!

    Tack, du inspirerar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja dig Cissi!
      Jag läste en Paleoblogg (eng) som beskrev hur kroppen höll inne med vikttappet så länge man tränade för hårt (läs joggade mycket). Dessa experter menade att crossfit kombinerat med långa promenader och några rushar nu och då gav bäst effekt.

      Radera
  2. Jag äter som Cissi LCHF, men fick ett återfall under veckan som gick.
    Mår så bra av att dra ner på kolhydraterna, nu ska jag bara få in det i huvudet också.;) Och så hoppas jag tappa rejält med kilon!

    SvaraRadera
  3. Härligt, kul att du har hittat din grej!

    Tränar du oxå? Är även nyfiken på om du äter mellanmål eller håller dig till tre mål om dagen?

    Jag har just gjort en 30 dagars, fuskade sen som en galning under helgen efter jag var klar men ska nu tillbaka till Paleotänket.

    Man mår verklingen bra av Paleomat! :)

    Lycka till & tack för inspiration :)

    SvaraRadera