torsdag 4 april 2013

Köttfärs Paleo Bolognese med zucchagetti

Här kommer ett väldigt gott köttfärsrecept och istället för spagetti strimlar vi zucchini och låter den marinera i citron. För att inte rätten ska bli för blöt låter jag såsen koka läääänge och på så sätt bli riktigt tjock och mustig i smakerna. Det finns såklart många tusen recept och det härliga med en riktigt god Bolognessås är att man kan improvisera varje gång.

Idag valde jag att fräsa upp lök, vitlök, morot och selleri. Plocka ur kastrullen och bryn sedan färsen tillsammans med lite mer vitlök. Därefter häll i lite vin, matpure och krossad tomat. Krydda med favviskryddor. Jag väljer chiliflakes, peppar, paprika och vitlök. Låt puttra så länge du vill. Ju längre desto godare. Vänd därefter ner grönsaksröran.

Medans godsakerna puttrar skalar du zucchini och skär till spagettis. Jag har speciell manick som jag använder. Se bilden nedan.

När jag fått ihop lagom mängd zucchini citronmarinerar jag zucchinin tillsammans med havssalt. Strax innan servering drar jag ner "zucchgettin" i en panna med lite smör. Rör runt och lyfter upp. Vill inte gå den geggig.

Klart att servera! Mums!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar