torsdag 14 februari 2013

Me and my Paleo

Under större delen av mitt liv har jag varit en sann - smörgåsälskare. Mitt devis har varit - det finns inget godare än en macka - i alla lägen. Till frukost, istället för lagad lunch och gärna istället för en bulle till kaffet. Vad jag inte har förstått är hur sjukt mitt system har varit av all gluten som jag har fått i mig.

Ofta har jag haft sur mage (särskilt efter att jag ätit vitt bröd utomlands, men då skyllt på vitlöken och vinet) och ofta har jag fått känna mig "gravid" framåt kvällen. Jag har alltid haft trög mage och gått på toaletten med måtta. Ofta alldeles för sällan för att det ska vara bra.

När jag - för att gå ner i vikt - provade LCHF så förstod jag helt plötsligt att jag det går att känna sig annorlunda än som jag alltid känt mig - annorlunda genom att inte känna sig uppkörd.

LCHF-perioden kunde vara under ett halvår, och så hände något i form av "nu är det mycket jag hinner inte" eller "nu är det semester nu måste jag få unna mig" och tillbaka till de gamla (o)vanorna.

2012 har varit ett sådär år hälsomässigt. Jag har aldrig känt mig så trött och orkeslös. Jag har inte haft kraften att ta tag i mitt liv och få ändring på det som är viktigast - att ta hand om mig fysiskt. Att äta rätt, sova bra och träna så att kroppen blir pigg och stark.

I december 2012 fick jag nog och satte mig och googlade runt för att få en större insikt om min kosthållning och fastnade för stenålderkosten - den paleolitiska kosten - PALEO! Och ju mer jag läste desto mer förstod jag hur rätt jag hade hamnat.

Sedan 2 januari 2013 är jag "paleoit" och väldigt nöjd sådan.

1 kommentar:

  1. Hej Maria

    Vad roligt att läsa! Visst är det härligt att vara en "Paleoit"!

    Man har svårt att förstå hur gott en Paleo kost gör innan man själv har provat, som du säger så är det lätt att skylla på den och den varan men att se smörgåsen som ligger precis framför en på tallriken är inte lika lätt. En kost utan spannmål påverkar verkligen alla aspekter i livet - märkligt men sant!

    Jätteskoj att du startat en blogg om ditt liv med Paleo, bra jobbat!

    Hälsningar

    /Magnus & Jenny

    SvaraRadera